
Болестите на щитовидната жлеза засягат всеки десети българин, но повечето от хората не подозират. Ситуацията значително се влоши след пандемията от COVID-19, когато вирусът предизвика значителни проблеми за преболедувалите и дори отключи заболявания на щитовидните жлеза при немалко хора. Според последните популационни проучвания 5% от населението в Европа страда от недиагностициран и нелекуван хипотиреоидизъм. Систематичен преглед и метанализ на 20 селектирани епидемиологични проучвания, публикувани в периода 2008-2018 г., показва, че 4.7% от населението на Европа страда от неразпознат и нелекуван хипотиреоидизъм, като 4.11% от тях се дължат на субклиничен хипотиреоидизъм. Честотата е по-висока сред жените и във възрастовата група над ≥ 65 години.
По този повод, от 25 май 2022 г., с началото на глобалната инициатива Международна тиреоидна седмица, стартира и Националната информационна и скринингова кампания „Дойде ли ти до гуша? Не чакай, а действай!“. Организатори и партньори на кампанията са Национална пациентска организация, Сдружението на засегнатите от заболявания на щитовидната жлеза ВИОМ и шведските медицински лаборатории Синево, част от Medicover Group.
Кампания се реализира на 2 етапа – етап 1 (май-юни 2022 г.) и етап 2 (септември-октомври 2022 г.) и като част от нея са предвидени редица информационни инициативи, безплатни скринингови прегледи в рамките на лаборатории Синево, както и скринингови прегледи в ендемични райони на България.
Инициативите акцентират върху необходимостта от ранна диагностика на заболяванията на щитовидната жлеза, които много често се откриват късно и това води до значително влошаване качеството на живот на пациентите. С особена сила това важи в настоящата ситуация, в която пандемията от COVID-19 влоши състоянието на част от диагностицираните пациенти, а при някои отключи заболявания на щитовидната жлеза.
Именно затова, като част от информационните инициативи са предвидени, освен кампании в социалните мрежи и канали на пациентските организации, така също и пациентски уебинари, които ще се излъчват на страницата на Национална пациентска организация Национална пациентска организация (НПО) | Facebook, по следните теми:
- „Щитовидната жлеза – какво трябва да знаем за нея?“ (запис от уебинара вижте ТУК.)
- „Щитовидна жлеза и COVID-19“ (запис от уебинара вижте ТУК.)
- „Затлъстяване, диабет и щитовидна жлеза“ (запис от уебинара вижте ТУК.)
В рамките на втората част на кампанията, през есенните месеци, ще се реализират пациентски уебинари по темите за: „Бременност и проблеми на щитовидната жлеза“, „Щитовидна жлеза и сърдечносъдов риск“, „Рак на щитовидната жлеза“.