Механизмът на договаряне на отстъпки за лекарства, плащани от НЗОК, е неефективен

Начинът на договаряне на отстъпки между НЗОК и фармацевтичните компании е неефективен, тъй като събираните от фармаиндустрията отстъпки не покриват ръста в разходите на лекарствата. Това показват числата от отчетите за изпълнението на бюджета в перо лекарства. Това признава и председателят на Надзорния съвет на фонда Жени Начева на последното му заседание преди ваканцията на 27 юли.

„Правихме срещи с притежателите на разрешение за употреба за допълнителни отстъпки, които да важат само за тази година, извън вече обещаните и сключени договори. Те категорично отказаха и поне ефектът, който може някои компании да се съгласят да предоставят като допълнителни отстъпки, е пренебрежим спрямо общия размер на недостига и се измерва в размер на 25 млн. лв.“, казва тя пред надзорниците.

Принципно проблемът е в нормативната уредба и по-точно в Наредба 10, която ще търпи нови промени, става ясно от думите на Начева. „Замисляме изцяло нова концепция за договаряне на лекарствата, за отстъпките и реимбурсирането на лекарствата“, обяснява тя, като уточнява, че механизмът, по който в момента се договарят отстъпките, няма да важи през следващата година.

На този етап обаче средният процент на отстъпки, договорени с 10-те притежатели на разрешение за употреба (ПРУ), които генерират основния ръст на средствата за лекарства, е минималният, записан в наредбата, информира Жени Начева.

„Наредба 10 е създала предпоставки някакви минимални тавани на отстъпки да се дават, а не съобразени с размера на ръста. Т.е. ние допускаме ръст, който превишава параметрите на бюджета и естествено ПРУ на минимално ниво предоставят отстъпки. Първоначалната е 1 – 2%, а максималната е 10 – 20%. Там, където точно 20, точно 10, т.е. в рамките на определените тавани. Самата Наредба 10 определя процент спрямо реализирания оборот и ръст от предходната година, но не е бюджетно обвързана с разхода, който има Касата“, посочва тя.

Същевременно, компаниите определят отстъпките си спрямо пазарния си дял или спрямо производството си, но не и спрямо бюджета на НЗОК. „Те си залагат растеж на компанията 20% и казват – ние за това ще ви дадем отстъпки. А това, че ние нямаме пари за 20% ръст, тях не ги интересува“, казва Начева.

Допълнителен проблем при събирането на отстъпките е недобрата работа на администрацията в Касата. Във връзка с това зам.-министър Пенков, който е член на Надзора, посочва като причина за лошата събираемост липсата на компетенции в част от персонала на Касата.

Резултатът е, че както всяка година, така и тази основният проблем в бюджета на НЗОК е перото за лекарства. От думите на Жени Начева става ясно, че проблемът стои както по отношение на онкомедикаментите, така и на лекарствата за домашно лечение. Така въпреки очакваното преизпълнение на приходите с 41 млн. лв., в края на годината една 15-дневка ще бъде платена на аптеките през 2019 г. Според председателя на Надзора, сумата, която ще бъде прехвърлена, е в размер на 37 млн. лв.

„При онкологичните лекарства, ако предположим, че в останалите направления на дейност очакваното изпълнение е в рамките на бюджета, каквото се стремим да бъде с преразпределение на средствата от резерва, се очаква на този етап недостиг от 17 млн. лв.“, информира Начева, но уточнява, че преразходът ще е в този размер само в случай, че бъдат събрани 160 млн. лв. от отстъпки и средствата от преизпълнението на бюджета (41 млн. лв.) се насочат също към онкомедикаменти.

Така в най-оптимистичния си вариант дефицитът в бюджета на НЗОК тази година ще възлиза на около 60 млн. лв. и за пореден път ще бъде предизвикан от ръста на разходите за лекарства.