• icon
  • icon
  • icon
  • icon
Лекарства без граници за българските пациенти

Лекарства без граници за българските пациенти

Стартира нова съвместна инициатива между Национална пациентска организация (НПО) и водещото социално-здравно предприятие ТheSocialMedwork. Тя ще позволи на българските пациенти, страдащи от сериозни заболявания като рак на гърдата, левкемия и Паркинсон, да получат достъп до иновативни и животоспасяващи лекарства преди да бъдат налични в България. По искане на болниците в рамките на утвърдените нормативни рамки, ТheSocialMedwork ще може да доставя лекарства, които не са регистрирани на българския или европейския пазар, но са налични в която и да е точка на света, като например САЩ. Досега достъпът до тези лекарства за българските пациенти беше затруднен, което илюстрира най-ниската стойност на медицинска употреба на тези лекарства сред страните от Европейския съюз. Тази нова здравна инициатива цели да трансформира системата за достъп в България като подсигури такъв до утвърдени медицински медикаменти от САЩ и Европа.

При наличие на лекарско предписание и посредством своята онлайн платформа, базираното в Амстердам предприятие – ТheSocialMedwork, подсигурява достъпа на пациенти и доктори до най-новите и иновативни лекарства, одобрени от Европейския съюз или САЩ. Екипът на TheSocialMedwork е съставен от здравни професионалисти, учени и адвокати, които имат експертни знания относно регулацията на лекарствата. Те постоянно се информират относно най-иновативните лечения по цял свят, доставяйки лекарства, произлизащи от оригинални производители, които са одобрени от реномирани агенции, като например Американската агенция по храни и лекарства (FDA) и Европейската агенция по лекарствата (EMA). Организацията може да достави медикаменти за пациенти от почти всяка държава в рамките на седмици от началното им одобрение. Тази платформа вече официално стартира в България, като това я прави първата страна за Централна и Източна Европа.

„Това са добри новини за българските пациенти“, каза председателят на Национална пациентска организация д-р Станимир Хасърждиев. „В миналото българските пациенти трябваше да чакат твърде дълго преди да получат достъп до тези иновативни лекарства. Сега вече това се променя благодарение на тази инициатива“.

Основателят на TheSocialMedwork Шаак Винк сподели: „Не е нужно българските пациенти да чакат толкова дълго. Лекарствата са вече одобрени и са достъпни за останалите страни, тук не бива да бъде по-различно“. TheSocialMedworк е базирана в Холандия, но действа в страни по целия свят и вече е помогнала на пациенти от САЩ, Европа и Китай да получат достъп до потенциално животоспасяващи лекарства. „За нас България е водеща страна в усилията за засилване достъпа до лекарства в Централна и Източна Европа. Точно заради това избрахме България да бъде първият ни официален представител за региона“, сподели г-н Винк. Платформата има функция за превод, което позволява наличната информация да бъде четена на български език.

Тъй като предоставените лекарства са иновативни, те често са също така скъпи. Макар да има случаи, в които българските болници може да покрият разходите, се очаква по-голямата част от пациентите сами да заплатят медикаментите. Г-н Винк от TheSocialMedwork сподели: „Цените на тези лекарства са определени от фармацевтичната индустрия. За съжаление, ние не можем да ги променяме. Тъй като лекарствените продукти са нови и иновативни, тяхната употреба не е широко разпространена. Когато количеството се увеличи, цените е вероятно да паднат, което е и от първостепенна важност за TheSocialMedwork и нашите пациенти.“

Д-р Станимир Хасърджиев сподели: „Това е началото, но има още много път да бъде извървян. Все пак подобряването на достъпа до тези лекарства е движение в правилната посока. НПО продължава да работи върху понижаването на цените, за да спомогне подсигуряването на достъпа до лекарства за онези, които се нуждаят“.

Стартирането на новата инициатива е възможно вследствие на усилията, положени от Национална пациентска организация да подобри достъпа на българските пациенти до лекарства. НПО е също така един от основателите на пациентски ориентираното „Партньорство за достъп до качествено здравеопазване“ (PACT) – платформа, която свързва съответните здравно заинтересовани страни, подобрявайки достъпа до лекарства в Централна и Източна Европа. НПО е също така активен сътрудник в няколко други европейски форуми, свързани с темата за достъп до лекарства. Нейният председател д-р Станимир Хасърджиев посочи: „Подобряването на достъпа до лекарства е наш приоритет. В продължение на дълго време работим съвместно с други организации, за да го осигурим на българските пациенти.“

За повече информация посетете:

  • icon
Здравен отзив

Здравен отзив

Здравен отзив е платформа за измерване на пациентската удовлетвореност. Чрез тази инициатива целим, от една страна, да улесним пациентите в диалога им със здравните институции, от друга – да покажем множеството добри примери за професионализъм и хуманност, а от трета – да помогнем за подобряване качеството на системата на здравеопазването в България.

Вижте повече ТУК!

  • icon
Ваксинирай! Защитавай!

Ваксинирай! Защитавай!

Национална информационна кампания „Ваксинко“ се организира от Национална пациентска организация, съвместно с Български червен кръст, Българска педиатрична асоциация и Национално сдружение на общопрактикуващите лекари в България  и под патронажа на Министерство на здравеопазването.

Цели на кампанията:

  • Да предостави достъпна, достоверна и изчерпателна информация относно ваксините и ваксинопрофилактиката
  • Да даде възможност на родителите да задават своите въпроси по темата
  • Да покаже ползите от придържането към Задължителния имунизационен календар
  • Да информиране за опасностите при пропускане на задължителните имунизации
  • Да информира за възможностите за докладване на нежелани реакции

На този сайт ще намерите информация за:

  • Заболяванията, които са ваксинопредотвратими
  • Производствения процес и безопасността на ваксините
  • Необходимостта от придържането към  Задължителния имунизационен календар на Република България.
  • Позитивите от препоръчителните имунизации, част от Препоръчителния имунизационен календар на Република България
  • Новости  при ваксините и ваксинопредотвратимите заболявания

Информационните материали на кампанията можете да видите тук:


Често задавани въпроси  История на ваксините  I  Новини
Национален пациентски център

Национален пациентски център

Информация за проекта в PDF формат можете да изтеглите ТУК

Защо е необходим Националният пациентски център?

В обществото е назряла необходимост от изграждане на единен референтен център за пациента, който да обхваща всички групи заинтересовани лица, в който всеки гражданин да може да получи комплексно обслужване за всеки аспект, засягащ неговото здраве и здравето на семейството му.

Центърът ще предоставя безплатни консултации за:безплатни изследвания, включване в програми за повишаване на здравната култура и менажиране на заболяването, юридически съвети, лечение в страната и чужбина, като успоредно с това ще създаде възможност за получаване на обратна връзка иосъществяване на активен диалог с гражданското общество.

Центърът ще изпълнява различни програми, свързани с: интеграция на хора с увреждания, повишаване здравната култура на обществото, подобряване достъпа до безплатни изследвания, ранна диагностика и лечение на социално-значими заболявания, подобряване на здравните политики в страната, реализация на европейски проекти и инициативи на европейско и международно ниво.

За целта, в Центъра ще бъдат изградени: спортна площадка, адаптирана за нуждите надеца и възрастни със специални потребности, Център за семинари и обучения, Национален здравен информационен център, Здравна библиотека, адаптирана за незрящи хора, Национален център за развитие на здравния туризъм за пациенти от ЕС.

Центърът ще служи и за свързващо звено и обединение между всички заинтересовани групи: институции, медицинска общност, здравни и социални медии, индустрия, пациенти и уязвими групи от обществото.

Основни приоритети на Центъра

Националният пациентски център в България ще бъде изграден по европейски модел, като в ЕС вече има изградени два подобни центъра – в Холандия и Швеция. НПО ще взаимства добрия опит на съществуващите вече Центрове и ще създаде подобен такъв в страната, който ще бъде адаптиран за нуждите на българските граждани.

Всеки гражданин ще може да получи от Центъра информация и консултация за: възможности за безплатни изследвания, включване в програми за повишаване на здравната култура и менажиране на заболяването, юридически съвети при възникнали казуси, лечение в страната и чужбина и други. Консултациите се извършват по телефон, на място, по имейл, чрез социални мрежи.

Центърът ще създаде и възможност за получаване на обратна връзка и осъществяване на активен диалог с гражданското общество.

Други приоритети за работата на Центъра са:

  • Изпълнение на проекти за повишаване здравната култура на българското общество;
  • Изпълнение на проекти за интеграция нахората с увреждания;
  • Изпълнение на проекти, свързани спопуляризиране на страната ни като дестинация за здравен туризъм;
  • Изпълнение на проекти за подобряване достъпа до безплатни изследвания, ранна диагностика и лечение на социално-значими заболявания;
  • Изпълнение на проекти за подобряване на здравните политики в страната
  • Изпълнение на европейски проекти;
  • Работа с уязвими групи, малцинства,възрастни хора, хора, живеещи в малки населени места и села;

Кой ще се възползва от услугите на центъра?

  • Български пациенти от цялата страна;
  • Чуждестранни пациенти, които желаят да селекуват в страната;
  • Близки и роднини на пациенти;
  • Уязвими групи;
  • Деца, младежи и възрастни в неравностойно положение;
  • Здравни и социални журналисти;
  • Лекари и болнични заведения;
  • Институции, работещи в посокаподобряването на здравеопазването и здравните политики в страната.

Какви услуги ще предоставя центърът?

Изграждане на спортна площадка за хора със специални потребности

За осъществяване на един от приоритетите на Центъра – подобряване интеграцията и развитието на хора с увреждания, НПО планира да изгради спортна площадка, адаптирана за нуждите на деца и възрастни със специални потребности. Площадката ще бъде изградена върху сега съществуващия училищен двор и ще бъде със свободен достъп за всички желаещи да се възползват от нея.

Площадката може да бъде използвана запровеждане на:

  • Параолимпийски игри;
  • Национални и международни игри за трансплантирани и диализирани;
  • Международен турнир в подкрепа на донорството и други специални събития.

Изграждане на център за семинари и обучения

Физкултурният салон на сградата ще бъде превърнат в зала за обучения и семинари. Там ще бъдат провеждани:

  • Обучения на пациенти, младежи, възрастни хора, млади родители и техните близки;
  • Конференции на пациентските движения;
  • Семинари за журналисти;
  • Здравни събития и изложения;
  • Събития, свързани със здравна, младежка, социална и образователна насоченост.

Изграждане на Национален здравен информационен център

В Националния здравен информационен център ще бъдат предоставяни безплатни консултации на място или чрез телефон, имейл, социални мрежи и поща за:

  • Правата на пациента;
  • Предпазване от различни заболявания;
  • Възможности за лечение;
  • Информация по програми на правителствени инеправителствени организации;
  • Възможности за безплатни изследвания поразлични заболявания;
  • Други въпроси, свързани със здравнатасистема и правата и задълженията на пациента;
  • Включване в програми за повишаване наздравната култура и менажиране на заболяването;
  • Юридически съвети при възникнали казуси;
  • Майчино и детско здраве;

Центърът ще създаде възможност за получаване на обратна връзка и осъществяване на активен диалог с гражданското общество.

Изграждане на Специализирана здравна библиотека

В Центъра ще бъде изградена специална библиотека, която ще съдържа литература, свързана с: разпространение, лечение и превенция на социално-значими заболявания, детски заболявания, майчинство и др., юридическа литература, свързана с правата на пациентите и гражданите; литература, свързана с отглеждането и правата на децата.

Библиотеката ще бъде пригодена за хора с увреждания, като ще включва и набор от брайлови книги. Специално за незрящите ще бъдат набавени и множество аудио книги, които ще бъдат на разположение в компютърната зала на библиотеката.

Библиотеката ще разполага и с множество онлайн книги и списания, които ще бъдат достъпни запреглед и сваляне на компютри, на място в Центъра.

Изграждане на Национален център за развитие на здравния туризъм в България

Съгласно директива2011/24/ЕС, гражданите на Европейския съюз могат да получават здравни грижи в рамките на страните членки на ЕС. Това дава на България благоприятна възможност за развитие на здравен туризъм, което ще спомогне за повишаване на инвестициите в сектора и подобряване на качеството на здравните услуги.

Националният център за развитие на здравния туризъм в България ще:

  • Прави връзката между пациентите от ЕС и здравните заведения и специалисти в страната;
  • Консултира пациентите относно възможностите за лечение в страната;
  • Помага при подготовка на необходими документи;
  • Съдейства в цялостния процес по диагностика, лечение, път, настаняване и престой в страната;
  • Проследява удовлетвореността на получените услуги.

Развитие на разнообразни социални услуги

В Центъра ще бъдат развивани разнообразни социални услуги, като:

  • Обмен на употребявани медицински помощни средства и изделия (патерици, инвалидни колички, легла, санитарни столове и др.)
  • Услуги, свързани с предоставяне на палиативни и домашни грижи за широк кръг от пациенти.

Поместване на административното управление и развитие на Национална пациентска организация и нейните членове

В Центъра ще бъде поместено и административното управление на Национална пациентска организация. От Националния център, администрацията на НПО ще може да работи по:

  • Администрация и координация на дългосрочната инициатива „Партньорство за здраве“
  • Разработване и реализация на проекти, свързани с развитие на здравните политики в страната и ЕС
  • Разработване и реализация на проекти за повишаване на здравната култура и информираност на гражданите
  • Разработване и реализация на проекти за предоставяне на безплатни изследвания по различни заболявания
  • Подпомагане на дейността на организации членки и териториални представители по региони и по различни заболявания.


Вижте новините, свързани с Националния пациентски център, ТУК!

Пациентът политик

Пациентът политик

Вижте новините, свързани с проекта, ТУК!


За проекта

Национална пациентска организация, под патронажа на председателя на парламентарната Комисия по здравеопазване – д-р Лъчезар Иванов, стартира инициативата „Пациентът-политик!”.

Активната гражданска позиция при провеждането на държавната политика, в частност в областта на здравеопазването, е важна елемент от живота на съвременните демократични общества. В България често обществото взима отношение по определени въпроси и политики едва тогава, когато решенията са вече факт и трудно може да им се влияе. Така се създават обществени нагласи и представа, че решенията се вземат на тайно и без да се подлагат на широк обществен дебат. Това неведнъж е ставало повод за създаването на обществено напрежение и сериозни пререкания между представителите на властта и гражданите.

От друга страна, гражданите в България често проявяват инертност и не познават възможностите, които законът им дава при провеждането на различни политики.

Цели на проекта

„Пациентът-политик!” е дългосрочен проект и си поставя няколко основни цели:

  • Увеличаване на прякото гражданско участие в законодателния процес и при сформирането на политиките в здравеопазването;
  • Подобряване на общественото разбиране и постигане на консенсус по законодателните инициативи;
  • Повишаване на прозрачността при работата на институциите в сферата на здравеопазването;
  • Разширяване на възможностите за взаимодействие между гражданското общество и държавните институции.

Чрез проекта „Пациентът – политик!” за първи път в България пациентите от цялата страна ще имат възможност пряко да изкажат своето мнение и да направят свои предложения по въпроси свързани със здравната политика. Гражданите могат да дават своите предложения и коментари на специално създадения за целта форум или да ги изпращат по е-мейл или на пощенския адрес на Национална пациентска организация.

Партньори

Проектът „Пациентът – политик!” стартира под патронажа на председателя на парламентарната Комисия по здравеопазване и заместник-председател на 41-то Народно събрание д-р Лъчезар Иванов. Като председател на Комисията по здравеопазването той многократно е давал възможност на пациентите и пациентските организации да вземат отношение по различни законопроекти и инициативи. Национална пациентска организация приветства участието в „Пациентът – политик!” на висшия законодателен орган в сферата на здравеопазването.

Партньори по проекта са и Министерство на здравеопазването и Национална здравноосигурителна каса.

Инициативи по проекта

„Пациентът – политик!” предвижда множество инициативи за информиране на гражданите относно проектите за закони и други нормативни документи в сферата на здравеопазването, както и начините за гражданско участие при формирането на политиката в здравеопазването.

Проектите на закони и нормативни документи ще бъдат публикувани във форума на НПО и подложени на публична дискусия.

Мненията на гражданите ще бъдат периодично обобщавани и предоставяни на съответните институции.

Като част от проекта „Пациентът – политик!” ще бъдат провеждани и други инициативи – кръгли маси, чат обсъждания с политици, срещи по места и други форми на дискусии с гражданите.

Инициативите са взаимствани от Европейските институции, където е практика да се събира мнението на гражданите преди приемането и влизането в сила на даден документ.

В България до сега практиката е малко по-различна. Гражданите участваха в процеса на вземане на решения, разработването на закони, подзаконови актове и политиката в здравеопазването посредством своите неправителствени организации. Представители на тези организации имат право да присъстват на откритите заседания на различните парламентарни комисии, да бъдат включвани в работни групи или привличани като експерти при разработването на здравни политики. Индивидуални граждани и пациенти рядко имат достъп до този процес и до сега тяхното участие е било по-скоро изключение от практиката.

Пациентът в политиката

Пациентите в България имат все по-голяма роля и значение при вземането на решения в здравеопазването и здравната политика. Национална пациентска организация вярва, че в България обществото е достатъчно зряло и способно да заема активна гражданска позиция по всички въпроси, свързани със здравната политика. Законът предвижда редица възможности за пряко участие на гражданите в тези процеси:

Чрез народните представители

Право на законодателна инициатива (т.е. да предлагат законопроекти) имат министерския съвет и всеки един народен представител. Ето защо първата стъпка е да бъдат избрани депутати, на които впоследствие да можем да представим своите предложения и мнения относно законите, касаещи здравеопазването. Тези народни представители ще сформират от своя страна и самия министерски съвет.

Чрез пациентските организации

Чрез своите организации пациентът може да отправя своите предложения относно въпроси, които счита, че не са уредени или са недостатъчно или неподходящо уредени в законите, както до министерския съвет чрез съответния министър, така и чрез всеки един народен представител. Следва да отбележим, че за да бъде постигната конкретна промяна в нормативен или поднормативен акт действията от страна на гражданското общество е добре да бъдат осъществени под егидата на пациентски сдружения. Така изхождайки от принципа на демокрацията – волята на мнозинството има по-голяма тежест – „тежестта” на предлаганите промени е по-голяма и вероятността търсените промени да се случат нараства. Освен това често пациентските организации имат по-обобщен поглед върху определена практика (базирани на множество повтарящи се случаи) или законова постановка и в тази връзка вероятността да бъде предложена адекватна промяна е по-голяма.

След публикуването на даден законопроект в интернет страницата на съответната предлагаща го институция, чрез своята пациентска организация, гражданинът може да дава предложения и становища в рамките на 14 дни.

Представители на пациентските организации имат право да присъстват и на откритите заседания на Здравната комисия в парламента, където да изказват своето мнение по обсъждан законопроект.

Чрез упражняване на контрол

Пациентът е в правото си да изисква чрез представляващата го организация точно прилагане на приетите закони, наредби, инструкции и други, като сигнализира за нередности, както съответната, прилагаща нормативния акт институция, така и органа издал акта.

В случай, че правата му са нарушени, пациентът може да се обърне за защита на своите интереси както към административните органи, така и към съда. Той може да изиска извършване на конкретно действие, когато то е в компетентността на органа, към който се обръща или да изиска да бъде издадено разпореждане до друг, по-низш орган, когато действието е от неговата компетентност и този орган да бъде задължен да го извърши. Пациентът има право да обжалва действията на всички държавни и административни органи и физически и юридически лица, които го увреждат както пред по-висшестоящия орган, така и пред съда. Пред съда може да подава и искове.

Чрез обществен натиск

В някои случаи е възможно упражняването на обществен натиск посредством публикации в медиите, различни медийни изяви, шествия, протести съдебни процеси.

Докато първите няколко възможности стъпват на разумния диалог с институциите и различни представители на властта, то упражняването на обществен натиск застъпва крайните методи за постигане на определени цели. В първите варианти постигнатите промени са по-устойчиви, защото са постигнати благодарение на консенсус по конкретни виждания за промени, докато в последния случай, резултатите често са половинчати със спорен ефект.

Законодателни органи

Народно събрание

Българската демокрация е представителна система на управление, на основата на която гражданите избират свои представители в Народното събрание. Те представляват целия народ и действат въз основа на Конституцията и законите на страната.

Основните функции на Народното събрание са законодателна и контролна.

Законодателният процес в Народното събрание се осъществява въз основа на Конституцията и на приет от него правилник. Право да внасят законопроекти имат народните представители и Министерския съвет. Това право се нарича право на законодателна инициатива.

Парламентарни комисии

Народното събрание избира от своя състав постоянни и временни комисии. Постоянните комисии разглеждат законопроекти, Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на ЕС и проекти за решения, декларации и обръщения,  изготвят доклади, предложения и становища по тях. Временни комисии се образуват по конкретен повод, за проучване на отделни въпроси и за провеждане на анкети.

Комисия по здравеопазване

Комисията по здравеопазване е постоянно действаща комисия в Народното събрание. Тя се състои от 20 народни представители от различни парламентарни групи. В 41-то Народно Събрание неин председател е д-р Лъчезар Иванов, който е и зам.-председател на Парламента.

Гражданите, в лицето на техните сдружения и организации, както и съсловните организации на лекарите, зъболекарите, фармацевтите, медицинските сестри и други могат да присъстват на откритите заседания на Здравната комисия. Там те могат да изказват мнения и становища по различни законопроекти и други документи, както и да правят конкретни предложения.

Често Здравната комисия взема под внимание предложенията на гражданите и внася необходимите корекции в съответните документи. Ето как, чрез своите представителни организации, гражданите могат да влияят на законодателния процес.

Членове на Комисията по здравеопазване.

Законопроекти.

Законодателен процес

Внасяне на законопроект

Законопроектите се внасят заедно с мотиви към тях, в които вносителят дава становище по очакваните последици от прилагането на проектозакона. Председателят на Народното събрание го разпределя на постоянните комисии, като определя и коя от тях ще е водеща в обсъждането.

Членовете на постоянните комисии обсъждат законопроекта не по-рано от 24 часа и не по-късно от 3 седмици от получаването му. Те представят на председателя на Народното събрание и на председателя на водещата комисия мотивирано становище.

Законопроектите се приемат на две гласувания, които се правят в различни заседания. Народното събрание може да реши двете гласувания да се проведат в едно заседание.

Обсъждане и внасяне на промени

При първото гласуване законопроектът се обсъжда в цялост. С други думи, при първото гласуване внесения законопроект се приема или отхвърля на принципно ниво. След като законопроектът е приет на този етап народните представители могат да правят писмени предложения за изменения и допълнения  в определен от Народното събрание срок. Това е моментът, в който народните представители могат да вземат под внимание мнението и предложенията на гражданите и техните организации.

След това водещата комисия внася в НС мотивиран доклад с писмените предложения на народните представители и предложенията на комисията.

Приемане и обнародване на закона

Народното събрание обсъжда и приема закона на второ гласуване глава по глава, раздел по раздел или текст по текст.

Приетият закон се изпраща на Президента на Република България за издаване на указ за обнародване. Президентът на Република България може да върне закона за преразглеждане. Президентът на Република България издава указ за обнародване в Държавен вестник и влиза в сила след 3 дни, освен ако в самия закон не е определен друг срок.

Административни актове

Административните актове са подзаконови нормативни документи, които се издават от органите на изпълнителната власт, каквито са Министерски съвет и съответните министерства, агенции и други институции. Други органи на изпълнителната власт са и президентът е вице-президентът, областни управители, кметове на общини, техните специализирани служби.

Администрацията може да издава различни подзаконови актове, като наредби, заповеди, укази, правилници, постановления и други. Тези документи са задължителни за всички, до които се отнасят, но не могат да противаречат на закона. Когато има неясноти или спорни тълкувания на даден административен акт закона има върховенство.

Съгласно Закона за нормативните актове всеки проект на документ, който предстои да бъде приет, трябва да бъде достъпен на сайта на съответното ведомство за обществено обсъждане за период от 14 дни (чл.26, в сила от 2007 г.). Всички заинтересувани организации (съсловни, пациентски и т.н.) могат да дадат своето становище в рамките на този срок. Работната група по проекта за нормативен документ е длъжна да направи ново обсъждане и да включи тези становища в доклада към съответния документ преди неговото окончателно издаване. Ако тази процедура не е спазена, приетият документ подлежи на обжалване по съответния административен ред.

Основните държавни институции имащи роля в здравеопазването са Министерството на здравеопазването, Националната здравноосигурителна каса, Министерството на труда и социалната политика, Изпълнителната агенция по лекарствата, Националната агенция по приходите и други.

Проекти на нормативни актове на Министерство на здравеопазването.

Напоследък, представители на пациентите все по-често биват включвани в различни комисии и работни групи. Участието на пациентите е посредством техните организации и е регламентирано в различни документи – заповеди, наредби и закони.

Близо до теб

Близо до теб

Вижте новини, свързани с проекта, ТУК!


За проекта

Първият проект на Националната пациентска организация е „Близо до теб”.

Проектът е дългосрочен и ще бъде осъществен чрез изграждането на партньорска мрежа от пациентски организации, извършващи дейността си на регионално ниво. Участието в него е доброволно и предоставя множество възможности на партньорите.

Основните компоненти на „Близо до теб” са двa:

  • Партньорска мрежа: засилване на прякото участие на регионалните организации в законодателния процес и взаимодействието с националните здравни институции; осигуряване на достъп на местните организации до проекти и инициативи от национално значение; подобряване на взаимодействието, партньорството и обмяната на опит между различните региони на страната.
  • Регионални пациентски центрове: осигуряване на по-пряк достъп на всички граждани до качествени консултации, професионални съвети и помощ по различни въпроси и проблеми, касаещи здравната система; създаване на възможност за по-пълно посрещане на нуждите на гражданите и по-успешно съдействие при разрешаване на проблемите им.

Проектът „Близо до теб” е в етап на подбор на партньорски неправителствени организации, които осъществяват своята дейност на регионално ниво.

Регионалните партньори ще представляват НПО в съответните райони и ще участват в инициативите по проекта.

Предстоящи инициативи по проекта

След приключване на етапа на подбор на регионални партньори, проектът предвижда редица инициативи:

  • Семинар на участниците в проекта: запознаване на участниците с целите и същността на проекта, осъществяване на партньорства с местни и национални здравни институции, права на пациентите, възможности на Национална пациентска организация за подпомагане на дейността на регионалните партньори на местно и национално ниво и др. Лектори на семинара ще бъдат специалисти от неправителствения сектор, представители на националните и регионални здравни институции, психолози и други.
  • Оповестяване на регионалните пациентски центрове: ще бъдат реализирани поредица от регионални медийни събития с водещото участие на партниращата организация, с участието на местни представители на здравни институции, пациенти и други участници в проекта.
  • Реализиране на национални инициативи: регионалните партньори ще бъдат включвани в националните инициативи на НПО и ще бъдат водеща партньорска организация при реализирането им на местно ниво.

Привилегии и отговорности на партньорите

Участието в проекта „Близо до теб” е доброволно и не е обвързано с финансови взаимоотношения. Неговата цел е да подпомогне дейността на регионалните организации и да повиши ефективността им при ежедневната им работа с пациенти.

Участието в националната мрежа от пациентски организации ще предостави редица възможности на партньорите:

  • Право да представляват Национална пациентска организация на територията на съответния регион (с предварително определен обем на правомощията и задълженията).
  • Асоциирано членство в най-голямото пациентско обединение в България – НПО.
  • Възможност за участие в разработването и обсъждането на законопроекти и нормативни документи.
  • Възможност за участие в националните и регионалните инициативи на НПО.
  • Съдействие от страна на НПО при разрешаването на проблеми на регионално и национално ниво.
  • Възможност за участие в проекти с различни източници на финансиране.
  • Улеснен достъп до информация за източници на финансиране.
  • Обмяна на опит с организации от цялата страна и чужбина.

Критерии за участие

Участие в проекта „Близо до теб” могат да вземат пациентски организации, които извършват своята дейност на територията на всяка от административните области на България, с изключение на София-град.

Съгласно приетите правила от НПО и европейските стандарти, пациентска организация е: организация с нестопанска цел (включително обединения на пациентски организации), която обединява пациенти и/или лицата, които се грижат за тях и/или са съпричастни към техните проблеми, чиито основна дейност и цели се изразяват в защита и подкрепа на нуждите на пациентите и/или на лицата, които се грижат за тях.

По изключение, участие в проекта могат да вземат и други организации, в случай че в съответния регион няма пациентска организация, изявила желание за включване в проекта.

Наличието на обособен офис на организацията в съответния регион, както и предишен опит и участие в проекти е предимство.

Документи за кандидатстване

Заявка за участие в „Близо до теб” може да направите като попълните формуляра за проекта.

Изтеглете формуляра от тук.

След като попълните необходимата информация, изпратете файла на office@npo.bg.

Екипът на проекта ще разгледа изпратения формуляр и ще се свърже с вас на посочените телефони за връзка.

В случай, че отговаряте на критериите ще ви изпратим списък с документите, които трябва да предоставите за участие в проекта.

Университет за пациенти

Университет за пациенти

През януари 2018 г. Национална пациентска организация, с подкрепата на КНСБ, стартира проект за периферна съдова болест и хронична венозна недостатъчност сред служители на малки и средни предприятия. В рамките на инициативата се провеждат обучение на служителите по темата за съдовите заболявания, оценка на риска и безплатни прегледи. Със специално подготвени обучителни материали работниците биват информирани за периферната съдова болест и хроничната венозна недостатъчност.

Тъй като се отчита риск от развитие на съдови болести при служителите, работещи на поточна линия, НПО, в сътрудничество със специалист съдов хирург, разработи въпросник за оценка на риска. При тези, които се отчита висок риск, се провежда безплатен преглед с доплер ехография.

Кампанията се реализира на територията на малки и средни предприятия в четири града на страната – София, Велико Търново, Омуртаг и Димитровград, служителите в които са около 520 човека.

Всеки месец ще бъде посветен на отделно предприятие. През януари и февруари се проведоха акции в предприятия в София („Котлостроене“ АД и „Искра Силатроник“ АД), а до края на май ще бъдат посетени и останалите три града.

Програмата „Университет за пациенти” стартира с над 170 медицински специалисти обучители в рамките на 4 факултета по заболяванията остър коронарен синдром, остеоартроза, рак на млечната жлеза, рак на простатата и биполярно афективно разстройство.

Още в първите няколко месеца програмата ще обхване над 4500 пациенти от над 20 града на България, които ще преминат през различни обучителни модули под формата на семинарни занятия, индивидуални обучителни беседи, фамилни групи и обаждания от call center.

В период от 6 месеца, по тези 4 факултета, ще бъдат реализирани над 3400 обучения на пациенти, по предварително подготвени за целта обучителни пациентски китове.

Информация за програмата

Програмата „Университет за пациенти” е дългосрочна инициатива на Национална пациентска организация и нейни членове, която е насочена към предоставяне на обучение и подкрепа на пациентите с хронични заболявания, техните семейства и близки. Този проект ще взаимства опита и успешните практики на страни като Испания, в които тази система е вече изграден и успешно действащ модел.

Първоначално програмата „Университет за пациенти” ще стартира с обучителни модули по 4 факултета, които са: Факултет Остър коронарен синдром, Факултет Остеоартроза, Факултет Биполярно афективно разстройство и Факултет Онкология – рак на млечната жлеза и рак на простатата.

В най-скоро време ще бъдат открити и следните факултети: Остри вирусни хепатити, Глаукома, Диабет, Репродуктивно здраве, Лимфом, Рак на шийката на матката, Множествена склероза, Програма за контрол и управление на болката, Докладване на нежелани реакции и др.


С обучителните материали можете да се запознаете от ТУК.

Вижте публикации, свързани с инициативата ТУК!

  • icon
Универсално покритие за всички до 2030 г.

Универсално покритие за всички до 2030 г.

През януари 2017 г. Европейският пациентски форум (ЕПФ) стартира голяма кампания за универсален достъп до здравеопазване. Универсалният достъп е дългосрочен приоритет на ЕПФ и неговите членове и целта е да се намери подход, който е ефективен за всички граждани и пациенти.

Тревожните цифри от последния доклад 1 „Здравето накратко” на Комисията и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OЕCD) показват, че разходите за здравеопазване на значителна част от пациентите не се покриват редовно. Това отразява основното послание на нашата кампания: Време е за промяна и действие!

Кампанията ще използва постигнатия политически напредък на ниво ЕС, като се основава на Целите за устойчиво развитие на ООН, призоваващи за Универсално здравно покритие за всички до 2030 г.

„Време е за съществени мерки, подобряващи ситуацията на пациентите в Европа. Призоваваме страните членки на ЕС да работят заедно за постигане на действително достъпни здравни и социални услуги”, заяви Марко Греко, председател на ЕПФ.

Гръбнакът на кампанията обхваща пет сфери на действие, които ще предизвикат разсъждения и ще насърчат изработването на мерки, постигащи Универсално здравно покритие за всички до 2030 г. Те включват:

  • Осигуряване на качество в предоставянето на грижи в целия ЕС
  • Ангажимент към устойчиви инвестиции в здравеопазването
  • Насърчаване на достъпността на продуктите и услугите за здравеопазване
  • Осигуряване на достъп до холистична гама от здравни и социални услуги
  • Елиминиране на дискриминацията, с която пациентите се сблъскват в здравеопазването

Г-жа Никола Бедлингтън, генерален секретар на ЕПФ, подчертава: „Уникалният подход на нашата кампания ще ни позволи да постигнем напредък в много области на политиката, отнасящи се до универсалния достъп.” През следващите 12 месеца, с помощта на нашите членове и партньори в цяла Европа, кампанията ще начертае пътища към универсалното здравно покритие до 2030 г. и ще подкрепи страните членки в стремежа им към постигане на тази цел.

Присъединете се към нас, за да направим Универсалното здравно покритие реалност за пациентите в Европа!

#Достъп2030
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
http://www.oecd.org/health/health-at-a-glance-europe-23056088.htm

За ЕPF

Европейският пациентски форум (ЕПФ) е основан през 2003 г., за да се гарантира, че пациентската общност инициира политики и програми, които оказват влияние върху живота на пациентите, за да доведат до промени, които ще им предоставят повече права, с което да бъдат равноправни граждани на ЕС.

ЕПФ в момента се състои от 67 члена, които представляват национални коалиции от пациентски организации и организации на пациенти със специфични заболявания, които извършват дейност на европейско равнище, и ЕПФ отразява гласа на приблизително 150 милиона пациенти, засегнати от различни хронични заболявания, в цяла Европа.

Визията на ЕПФ за бъдещето е всички пациенти с хронични и/или доживотни заболявания в ЕС да имат достъп до справедливо висококачествено и насочено към пациента здравеопазване и социална грижа.

Фокусът на стратегическите цели на ЕПФ е върху области като: здравна грамотност, изготвяне и предоставяне на здравни услуги, участие на пациентите, предоставяне на повече права за пациентите, устойчиви пациентски организации и недопускане на дискриминация.