Информационен пациентски център

Информационен пациентски център

Една от основните цели, с която беше създадена Национална пациентска организация е оказването на подкрепа на пациента чрез достоверна и актуална информация и повишаване на познанията му във връзка с неговия здравословен проблем.

Имайки статут на национално представена организация за защита правата на пациентите в България, отговорността на Национална пациентска организация става още по-голяма, бивайки официален изразител на гласа на пациентските организации, които представлява.

Национална пациентска пациентска организация поддържа следните услуги  подкрепа на пациентите:

Специализиран кол център – гореща линия – 0700 10 515

На него всеки делничен ден от 10.30 до 17.30 часа отговарят медицински консултанти, които предоставят информация на пациентите относно здравните им права, предоставят контакти на здравни институции, насочват ги към консултации със специалисти, приемат сигнали за етични и документални нарушения, както и подозрения за пропуски в диагностично-лечебния алгоритъм, благодарности към здравни работници,  и др.

Горещата линия обслужва и различни кампании на сдружението, например за записване за безплатни прегледи, проследяване на резултати от кампании и обратна връзка от пациентите във връзка с проведени активности и др.

Индивидуално консултиране на пациенти

Основен момент  в дейността на НПО е директната работа с пациентите:

  • изготвяне на документи (жалби, искания, възражения);
  • консултации във връзка с документация по конкретните здравни случаи;
  • провеждане на безплатни консултации;
  • насочване към здравни заведения и др.
Програма „Достъп до лечение“

Програма „Достъп до лечение“

За да се отговори на все по-нарастващите нужди на пациентите, през 2014 г., с любезната подкрепа на Байер България, НПО стартира иновативната за пациентските организации програма „Достъп до лечение“. Приоритетите на програмата са съдействие, информационна обезпеченост и подобряване на достъпа на пациентите до качествени и навременни здравни услуги.

При изпълнение на дейностите специалистите, ангажирани в програмата, си сътрудничат с пациентските групи, медицинските специалисти и здравните експерти, държавните институции и изграждат партньорства на междуинституционално ниво.

Специалистите в програмата участват в работни групи и формални и неформални срещи, изработват становища по законопроекти и проектонаредби, касаещи пряко здравето и благополучието на българските пациенти, коментират казуси, изразяват позиции и предлагат решения от името на пациентското движение.

Програмата „Достъп до лечение“ има следните успехи до момента: 

  • Осигуряване на достъп до лечение за заболявания чрез поемане на разходите от НЗОК;
  • Осигуряване на достъп до специализирана диагностика чрез поемане на разходите от НЗОК;
  • Активно участие и изготвяне на становища по законопроекти и проектонаредби;
  • Присъствие на заседания на Комисия по здравеопазването;
  • Създаване на механизъм за участие на пациентите в оценка на здравните технологии;
  • Разработване на пациентската част на обществена платформа за достъп до клинични проучвания;
  • Застъпнически дейности и осигуряване на достъп до здравни услуги на пациенти;
  • Осигуряване на достъп до лечение на пациенти със зависимости и др.

Основен приоритет на програмата остава подобряването на достъпа до здравни услуги на пациентите.

В този контекст продължават активностите, свързани с:

  • заболявания, чието лечение не се реимбурсира от НЗОК;
  • заболявания, чието лечение се реимбурсира от НЗОК, но не се поемат разходите за съпътстваща диагностика;
  • диагностиката на заболявания и състояния;
  • профилактика и превенция на социалнозначими заболявания;
  • работа на междуинституционално ниво.
  • icon
Здравен отзив

Здравен отзив

Здравен отзив е платформа за измерване на пациентската удовлетвореност. Чрез тази инициатива целим, от една страна, да улесним пациентите в диалога им със здравните институции, от друга – да покажем множеството добри примери за професионализъм и хуманност, а от трета – да помогнем за подобряване качеството на системата на здравеопазването в България.

Вижте повече ТУК!

  • icon
Ваксинирай! Защитавай!

Ваксинирай! Защитавай!

Национална информационна кампания „Ваксинко“ се организира от Национална пациентска организация, съвместно с Български червен кръст, Българска педиатрична асоциация и Национално сдружение на общопрактикуващите лекари в България  и под патронажа на Министерство на здравеопазването.

Идеята за Национална информационна кампания Ваксинко възникна вследствие на разширено заседание на работна група „Лекарствена политика“ към Съвет „Партньорство за здраве“ през юли 2015 г. Целта на Ваксинко е да укрепи доверието в постиженията на съвременната медицина и да подчертае ключовата роля на ваксините и ваксинопрофилактиката като най-евтиния и същевременно най-ефикасния метод за противодействие на ваксинопредотвратими заболявания.

Официалният старт на инициативата беше даден през февруари 2016 г., под егидата на Министерство на здравеопазването, в партньорство с Българска педиатрична асоциация (БПА), Национално сдружение на общопрактикуващите лекари в България (НСОПЛБ) и Български червен кръст (БЧК).

Инициативата e дългосрочна и целогодишна, като включва използването на информационни канали и материали, социални мрежи, провеждане на различни специални и медийни събития и др. Лайтмотив на кампанията е ползата и необходимостта от поставянето на ваксините от Задължителния имунизационен календар, както и възможностите за неговото разширяване, с цел увеличаване обхвата на профилактиката на социалнозначимите заболявания, които могат да бъдат предотвратени чрез ваксини.

В кампанията се отбелязват значими събития, напр. Европейската имунизационна седмица, но се извършват и целогодишни дейности, като акцент са различни заболявания в различните месеци и сезони.

Системно продължава поддържането на интернет сайта и фейсбук страницата, която се обновява ежедневно, популяризирането на видеоклиповете, произведени за целите на кампанията, както и организирането на различни дейности и събития, целящи да поддържат обществения интерес и да създават актуално и адекватно медийно съдържание за ваксините и ваксинопрофилактиката, което естествено да противодейства на антиваксиналните настроения в обществото, базирани на непълна и неточна информация.

Информационните материали на кампанията можете да видите тук:


Често задавани въпроси  История на ваксините  I  Новини
  • icon
Университет за пациенти

Университет за пациенти

Програмата „Университет за пациенти” е дългосрочна инициатива на Национална пациентска организация и нейни членове, насочена към предоставяне на обучение и подкрепа на пациентите с хронични заболявания, техните семейства и близки.

Програмата „Университет за пациенти” цели разработването на специфични обучителни модули, насочени както към здравните специалисти и доброволците в системата на здравеопазването, така и към самите пациенти – за придобиване наумения за самостоятелни грижи и контрол на заболяването.

Защо се спряхме на името „Университет за пациенти”?

  • Защото смятаме, че именно образованието на пациента за това как да контролира заболяването си може да допринесе да подобряване на здравословното му състояние.
  • Защото искаме да отговорим на съществуващите потребности от информация по конкретни заболявания от страна на пациентите, техните семейства и близки.
  • Защото университетът е социално пространство, в което се обменят опит и практики и където се споделят знания и умения.
  • Защото в университета се въвличат отделните страни, които се обединяват около обща цел – човек да получи необходимата му информация. И тук се цели въвличане на всички страни в процеса на обучение на пациентите и съдействие за намаляване на негативните ефекти от болестта.
  • Защото един пациент винаги може да помогне на друг.

Кое е иновативното в този проект?

  • Проектът позволява интегрирането на различните страни в процеса на лечение на хроничните заболявания – специалисти, медицински сестри и пациенти.
  • Осъществяване на приемственост в лечението на един пациент – следване на назначената терапия.
  • Пациентът ще има възможност да бъде обучен от друг пациент със същото заболяване.
  • Програмата дава възможност за улеснение на живота на всеки пациент – чрез подаването на необходимата за него информация както от специалиста, така и от друг пациент, който е със сходно заболяване и сходна терапия.
  • Програмата се стреми да развива самоконтрол и дисциплина у пациентите, които сами да се наблюдават и контролират заболяването си.
  • Този проект взаимства опита и успешните практики на страни като Испания, в които тази система е вече изграден и действащ модел.

С обучителните материали можете да се запознаете от ТУК.

Вижте публикации, свързани с инициативата ТУК!