През изминалите дни постоянно се натъкваме на инциденти със забавено лечение на пациенти с КОВИД-19, да не говорим за диагностиката в извънболничната помощ, която и досега реално е за сметка на хората. Какви са най-големите предизвикателства пред пациентите, Clinica.bg попита Наталия Маева, член на УС на Националната пациентска организация:

През последните седмици сме свидетели, на доста притеснителен факт. Много пациенти остават без възможността да достигнат до специалист и да бъдат консултирани от личния си лекар. Болниците подбират по странен начин пациентите, които да бъдат хоспитализирани. Истината е, че в момента в цял свят има недостиг на легла, но има и доста добра информация за това как се селектират пациентите и какви са правилата за техния прием в определено лечебно заведение.

Смея да твърдя, че в България липсват разписани такива правила.

От началото на пандемията, преминавайки през извънредно положение и все още актуалната извънредна ситуация, никой не отдели време, за да подготви ясни правила за обикновения пациент. В България все още действа правилото да се обадиш на няколко приятели и да ги попиташ за мнения за лекари и да помолиш за телефон.

В останалия свят това е непозната практика. От личен опит мога да споделя, че когато мой близък бе идентифициран като пациент с КОВИД-19 в австрийска болница, още на първия час с мен се свърза лекар и ме помоли любезно да направя тест, защото съм била контактна с пациента. За мое щастие, тестът ми бе отрицателен. През последните два месеца имах възможността да наблюдавам как лекуват пациенти с усложнения от КОВИД-19 в Австрия и Германия.

Има алгоритъм, който работи и в интензивните клиники виждах мотивирани лекари, които имаха възможността да ползват всичко необходимо. ЕCMO машините са неизменна част при лечението на такива пациенти. За жалост, научих от български лекари, че в момента в България няма обучен персонал, а така също и достатъчно такива машини.

Националната пациентска организация, като ангажирана правозащитна организация, която следи с тревога случващото се, насърчава намирането на решения, които да са в интерес и на онези пациенти, които към момента не могат да получат планирана медицинска помощ, поради създалата се криза. Убедени сме, че от епидемиологична гледна точка смесването на потоците от пациентите с корона вирус и на онези с хронични заболявания, които имат нужда от планово лечение, не е в интерес нито на едните, нито на другите. От друга страна, благодарение на опита си при първата криза и прекия контакт с близо 3400 пациенти, получили консултации на безплатната гореща линия за пациенти (0800 14 515), можем да посочим категорично, че забавянето на планирано лечение е предпоставка за усложнения в здравословното състояние, а понякога води до спешни състояния, които е можело да бъдат избегнати.

Специалистите твърдят, че пиковете на коронавируса се дължат на поведението на хората, тестването и организацията на системата. Българинът продължава да бъде немърлив към общественото здраве.

Националната пациентска организация апелира към въвеждането на подход, който да позволи пациентите с хронични заболявания да продължават да получават навременна медицинска грижа и помощ. Спирането на прием би била подходяща мярка тогава, когато се установят огнища на COVID-19 в болнични отделения, които да задействат дейностите по дезинфекция и ограничаване на щетите. Категорични сме, че в условията на пандемия пациентите трябва да продължат да имат връзка с лекарите си, да получават навременно лечение при спазване на всички противоепидемични мерки, определени от националната и световната практика.

Изключително притеснителен е фактът, според последното проучване на „Галъп“ 76,2% споделят страха, че евентуално няма да могат да разчитат на здравната система при нужда. 21,7% явно не изпитват такъв страх, а има и известен дял колебаещи се. Българският пациент с хронично заболяване в момента е объркан и изплашен и всички ние, които работим с такива пациенти трябва да успеем да предлагаме бързи и адекватни решения.

Източник: https://clinica.bg/

Категория:

Translate »