Ръководството на НЗОК представи мобилно приложение за известяване на пациентите за промяна по пациентското им досие, в което се съдържат данните за оказаните им медицински услуги.

Достъп до него ще е възможен чрез влизане в електронното пациентско досие с Уникалния код за достъп (УКД),  ПИК на НАП или електронен подпис, след което чрез посочен имейл за връзка ще е възможна и активацията на самото приложение, обясни управителят на здравния фонд проф. Петко Салчев. По думите му процесът ще се активизира за няколко минути.

Целта на приложението е да може самите пациенти да осъществяват завишен контрол, както и оптимизиране на процесите в здравеопазването чрез повече публичност на действията на НЗОК, изтъкна той.

Приложението ще дава информация за промяна в пациентското досие въз основа на отчетите, постъпващи в касата, тоест лицето ще получава известие, че е настъпило някакво здравно събитие, но за повече подробности ще е нужно да влезе в самото досие. То ще информира и за смяна на личния лекар. На следващ етап приложението ще дава информация и за изписани електронни рецепти, извършени имунизации и други. Приложението е безплатно за гражданите.

То е свързано и със система за оценка на специалистите. В приложението няма лични данни, те се съхраняват само в НЗОК, разясни проф. Салчев.

Стъпката е добра, но е много плаха. За да бъде ефективно приложението, дейността трябва да се отчита веднага, както и да има възможност да се подава информация чрез бутон за неизвършена на практика дейност, заяви здравният министър д-р Стойчо Кацаров. Според него е нужно регистрацията за приложението да е далеч по-улеснена. „Моля ви се намерете начин хората по-лесно да си инсталират това приложение“, апелира той и предупреди, че в противен случай ще е направено нещо, което обаче няма бъде реализирано докрай. Започнали сте добре, това много важна стъпка, но моля ви да отидем по-нататък, обърна се той към ръководството на НЗОК.

Д-р Кацаров критикува факта, че приложението няма да дава информация и в момента на извършването на определена дейност. В отговор проф. Салчев припомни, че договорните партньори на касата имат отчетни периоди, в които подават информация към Касата. Здравният министър обаче изтъкна, че болниците например подават ежедневни отчети към фонда.

Здравната каса няма ресурс да контролира това, посочи той. Ако клишето е да поставим пациента в центъра, то това е начинът, коментира още д-р Кацаров. Той допълни, че злоупотребите със средствата на НЗОК са огромни и вероятно може да се очаква, че те възлизат на милиони левове. „Това е документна измама, това е кражба. НЗОК не може да се справи изцяло и докрай с този проблем, ако не получи помощ от потребителите“, каза той. „Това е важно не само за потребителите, които със здравните си вноски издържат здравната система, но и за добрите лекари. От този пропуск, от тази възможност се възползват лошите лекари, които не са толкова търсени“, коментира той. А какво по-добре от това малкият ресурс в системата да се използва рационално, посочи още д-р Кацаров.

Все пак здравният министър коментира, че е „страшно доволен“ от създаването на това приложение. От това нещо печелят всички, изтъкна той.

Съсловните организации подкрепиха изцяло създаването на приложението, но също се обединиха около мнението, че достъпът до него трябва да е по-лесен, както и да има обратна връзка с НЗОК в случай на съмнение за извършване на фиктивни дейности.

„Българският лекарски съюз категорично подкрепя всички усилия във включването на пациента в контрола. Явно няма да се справим сами – само НЗОК и БЛС“, заяви председателят на БЛС д-р Иван Маджаров, като посочи, че създаването на подобен тип функционалност е дългоочаквано от съсловната организация. „За БЛС е важно да помага на добре работещите лекари. Знаете ли как се чувстват тези, които работят съвестно, а друг на техен гръб да злоупотребява“, допълни още той.

Председателят на Българския зъболекарски съюз д-р Николай Шарков заяви, че от самото си създаване БЗС е против лъжата и измамата. Той обаче също посочи, че пациентът невинаги е доброжелателен и че има и такива, които участват в тази измама. Трябва да има ред в системата, този ред без пациента не може да се случи, подчерта той.

Димитър Маринов, главен секретар на Българския фармацевтичен съюз, заяви че БФС подкрепя всяка една инициатива, която ще доведе до повече контрол в здравеопазването. Системата има нужда от повече средства, но и повече контрол, които да доведат до оптимизирането им, отбеляза той. Маринов обаче подчерта нуждата от превантивен контрол.

„Ще развием приложението. Никой не казва, че то е замръзнало, приемаме всякакви предложения“, каза в обобщение проф. Салчев. Той допълни, че за да може информацията да се подава в момента на извършването й, всички партньори трябва да бъдат „онлайн“. От думите му стана ясно, че функционалността ще бъде разширена с опция за обратна връзка „Не съм бил аз“, с която НЗОК да се информира за евентуални фиктивни дейности. В тази връзка обаче д-р Маджаров също апелира за внимателни действия и посочи, че недоброжелатели може да злоупотребят с приложението в обратна от целта на създаването му посока.

Източник: www.zdrave.net

Категория:

Translate »