Служебно удължаване на срока на протоколите за скъпоструващите лекарства на хронично болните пациенти иска Сдружение „Национална пациентска организация“ в становище, изпратено до здравния министър Асена Сербезова, председателя на Надзорния съвет на НЗОК Васил Пандов и управителя на НЗОК проф. Петко Салчев.
В становището се посочва:
„Управителният съвет на сдружение „Национална пациентска организация“ (НПО) следи с голямо внимание развитието на пандемията от COVID-19 в страната.
В условията на рязко увеличаващия се брой на заболели от COVID-19, Национална пациентска организация настоява да бъде преразгледан и начинът на издаване на прокотоли по линия на НЗОК на хронично болните пациенти. Категорично трябва да спре практиката пациенти с хронични заболявания да посещават болници, лични лекари и други, само за да вземат протоколи за получаване на лекарства и когато не е необходим преглед и медицинска консултация. Предлагаме срокът на валидност на протоколите за скъпоструващо лечение на хронично болни пациенти, който е изтекъл в периода на спирането на плановия прием, да се удължава служебно от Националната здравноосигурителна каса за времето на извънредната ситуация и два месеца след нейната отмяна при условия и по ред, определени от Националната здравноосигурителна каса. Това не променя настояването на Национална пациентска организация за въвеждането на електронизация на процесите по изписването на протоколите и като цяло на здравеопазването, както и за възможността пациенти да разполагат с достъп до цялата информация, свързана със здравословното им състояние.
За съжаление, българската здравна система не е пригодена за прилагането на тези жизнено важни мерки. Според сега действащата нормативна уредба тези пациенти следва лично да се явяват на прегледи за издаване на протоколи, получаване на рецепти, включително и при набавяне на лекарства от аптечната мрежа.
Липсата на нормативна уредба, а от там и условия за дистанционно наблюдение, а законодателството не позволява отпускането на лекарства по лекарско предписание, когато пациентът не е в кабинета на лекаря, липсват организирани такъв тип домашни грижи и други.
Като има предвид гореизложеното, Национална пациентска организация е на мнение, че за да се минимизират тези дефицити е необходимо:
- Да се ускори процедура за въвеждане на електронен обмен на данни/документация в здравеопазването между пациентите, лекуващите лекари, фармацевтите в аптеките, Министерство на здравеопазването и Национална здравноосигурителна каса.
- Нормативно регламентиране на доставката на медикаменти до дома на пациентите, които са поставени под карантина, както и на тези, на които е указано да не напускат дома си.
- Нормативно регламентиране и организиране на взимане на лабораторни проби на нуждаещите се пациенти и доставянето им до съответните лаборатории, както и получаване на резултатите от пациентите и лекуващите ги лекари онлайн.
За съжаление, пандемията ни настигна преди нашата здравна система да може да предоставя дистанционни услуги, но те са единственият шанс да намалим смъртността при уязвимите групи. Надяваме се Министерството на здравеопазването, НЗОК и другите отговорни институции да се включат активно в подсигуряването, на първо място, на безопасността на тези пациенти и непрекъснатостта на лечебния им процес.
Заявяваме, че Национална пациентска организация е готова да сътрудничи и да предостави своята пациентска експертиза и компетенции, за да се защитят най-уязвимите групи от населението, най-вече пациентите с хронични заболявания, и цялото внимание на отговорните институции и обществото да се обърне към тях за минимизиране евентуалните жертви на COVID-19."